SEO och SEM – en oslagbar kombination som maximerar din synlighet online

Idag är det avgörande för företag att ha en stark digital närvaro för att sticka ut bland konkurrenterna. Att förlita sig på en enda metod räcker däremot inte för att uppnå maximal synlighet. Så hur ska man gå tillväga? Svaret är SEO och SEM – en oslagbar kombination som ökar era affärer.

Bygg din digitala närvaro med SEO

SEO (sökmotoroptimering) handlar om att optimera din webbplats och dess innehåll för att ranka högre på Google och andra sökmotorer. En långsiktig strategi som driver trafik till din hemsida på ett organiskt sätt. Genom att fokusera på relevant innehåll, nyckelord, länkbyggande och teknisk optimering kan du förbättra din hemsidas synlighet.

SEM ger snabba resultat med mätbar effekt

SEM (sökmotormarknadsföring), å andra sidan, fokuserar på betald annonsering för att snabbt placera ditt företag högst upp i sökresultaten. Med verktyg som Google Ads kan du skapa riktade annonser som når dina kunder i just det ögonblick din kund är beredd att göra det du vill att den ska göra – som att boka rådgivning, skicka en offertförfrågan eller att genomföra ett köp. Några fördelar med SEM är att du får snabba, mätbara resultat och en hög konverteringsgrad. En annan fördel är att du bara betalar när någon klickar på annonsen. På så sätt kan du följa upp hur effektiv annonseringen är och optimera din annons för maximal effekt.

SEO och SEM – den dynamiska duon

När du kombinerar SEO och SEM får du det bästa av två världar. Här är några exempel:

• Ökad synlighet och trafik. Det krävs ett långsiktigt arbete för att förbättra ett företags placeringar på Google och andra sökmotorer. Att kontinuerligt skapa nytt, relevant och intressant innehåll är en nyckelstrategi. Medan SEO bygger din organiska närvaro, driver SEM omedelbar trafik. Tillsammans säkerställer de att du är synlig på kort och lång

• Synergieffekter. Insikter från SEM-kampanjer kan användas för att förbättra din SEO-strategi och vice versa. Högpresterande nyckelord från SEM integreras i ditt SEO-arbete. Detta genom att man exempelvis tar högpresterande sökord från annonseringen och skapar innehåll kring dem.

• Större räckvidd. Genom att använda både betalda och organiska strategier når du en bredare publik och fångar användare vid olika steg i köpresan.

• Kostnadseffektivitet. När du kombinerar SEO och SEM kan du optimera dina marknadsföringskostnader. SEO kan vara mer kostnadseffektivt på lång sikt eftersom hög rankning i organiska sökresultat är ett ständigt pågående arbete, medan SEM kan ge snabba resultat och tydlig avgränsning när det gäller budget.

 

Att kombinera SEO och SEM är en vinnande strategi som maximerar din digitala synlighet. På NOEGO är vi experter på B2B-annonsering och att implementera dessa metoder för att skapa bästa möjliga effekt. Behöver du hjälp? Kontakta oss: marika@noego.se eller 070 582 30 30 för kostnadsfri rådgivning.

Prenumerera på senaste nytt!