Därför ska du investera i digital annonsering

Har du kommit igång med din digitala annonsering? Med en genomtänkt strategi och rätt annonseringsmetoder kan du öka din synlighet, få fler leads och kunder. Här berättar vi mer om värdet i att annonsera på Google och sociala medier.

Oavsett om ditt företag är aktivt inom B2B eller B2C är digital annonsering en kostnadseffektiv marknadsföringsmetod. Vi är experter på B2B annonsering. Med vår kunskap kan vi ta fram en passande annonseringsmetod och på så sätt maximera din investering.

Vad är SEM och varför är det viktigt?

SEM (sökmotormarknadsföring), är precis som det låter, ett sätt att marknadsföra ditt varumärke via sökmotorerna. När du köper annonser på Google kan du nå ut till potentiella kunder i relevanta sökningar och på så sätt maximera din exponering och räckvidd. Det allra bästa med sökannonser är att de visas i just det ögonblick din kund är beredd att göra det du vill att den ska göra – som att skicka en offertförfrågan, boka rådgivning eller att genomföra ett köp.

Googleannonsering inkluderar dessutom fler kanaler än enbart sök som Display, Youtube, Discovery och Maps. Vilken annonstyp du ska välja beror på syftet med din annonsering.

Fördelarna med annonsering i sociala medier

Annonsering på sociala medier är en annan effektiv metod. Enligt Svenskarna och Internets rapport från 2023 använder hela 94 % av svenska internetanvändare sociala medier. Det betyder att din målgrupp antagligen befinner sig just där.

Och vad är fördelarna med annonsering i sociala medier? Jo, bland annat möjligheten till remarketing, en marknadsföringstaktik som innebär att annonser visas för personer som visat intresse för dina produkter eller tjänster. Att du kan rikta in dig på din målgrupp baserat på geografi, demografi, ålder och mer är en annan fördel. Dessutom kan annonserna generera engagemang genom att personer kan interagera med kommentarer och gillamarkeringar. Något som i sin tur kan leda till en ökad nyfikenhet på din produkt eller tjänst.

Innan du väljer annonseringsmetod är det viktigt att överväga olika faktorer som målgrupp, val av kanal, målsättning och budget. Vi sköter digital annonsering åt flera av våra kunder och håller oss ständigt uppdaterade om de senaste verktygen och regelverken.

Dessutom är vi certifierad Google Partner.

För att lyckas med din annonsering krävs det inte bara att du väljer rätt annonseringsmetod. Att sedan följa upp dina annonser och optimera dem är avgörande för att inte spendera pengar i onödan, och för att kunna nå rätt målgrupp vid rätt tillfälle. Det är mycket att hålla koll på, men med vår experthjälp kan du känna dig lugn.

Behöver du hjälp med digital annonsering? Kontakta marika@noego.se eller ring telefonnummer 070 582 30 30 för kostnadsfri rådgivning.

Prenumerera på senaste nytt!