Vill du synas i sociala medier? – Se hit!  

Vill du synas i sociala medier? – Se hit!  
november 11, 2020 Filippa Höglund
In Artiklar

Du sitter på kontorsstolen, suckar för dig själv och drar dig i håret för att ditt inlägg inte når ut på det sätt du vill. Med rätt verktyg kan du som företagare nå rätt målgrupp och uppnå bättre resultat.

Många företagare tror att marknadsföring är en rätt enkel femma. Att det räcker med att sponsra sina inlägg för att nå ut. Det många inte vet är att marknadsföring på sociala medier är ett ständigt, pågående arbete. Att enbart klicka på ”sponsra inlägg” kan vara lockande enkelt. För att nå ut till rätt målgrupp gäller det däremot att göra det ordentligt.

Vissa väljer spontant en målgrupp som man tror passar. Andra missar syftet med marknadsföringen. Det kan leda till att företagare blir förvirrade och undrar varför sponsringen inte genererade bra resultat. Det kanske slutar med att man bara ger upp.

– Beroende på företag och bransch tänker många att de vet vilken målgrupp de har, men med just kampanjer och kampanjmål är det inte säkert att det är rätt. Det är viktigt att testa olika målgrupper för att se vad som funkar, menar Emma Småtth, Noegos Social Media Manager.

Genom att titta på data och statistik vid annonsering och kampanjer kan du istället få fler möjligheter. På så sätt kan du även vara mer specifik i målgruppsinriktningen. Bevakning, uppföljning och analys är A och O. För att en växt ska gro gäller det att så sina frön på rätt sätt, helt enkelt.

Den snyggaste och mest estetiska annonsen behöver inte få störst räckvidd. Istället kan metoder som retargeting, mätning och konvertering vara nyckeln till att nå ut till passande målgrupper. Men för en som inte är insatt kan det lätt bli trassligt.

Genom att ta hjälp av proffs kan du maxa sådden, nå ut till rätt målgrupp och bespara både tid och migrän.