MOYO maximerar marknadsföringsbudgeten

MOYO maximerar marknadsföringsbudgeten
november 21, 2019 jimmi
In Artiklar
MOYO
Media of Your Own är lösningen på många marknadsförares budgetproblem. De flesta har tillgång till ett antal kanaler och det räcker långt, om du arbetar på rätt sätt vill säga. Så här går du tillväga när du bygger din sociala tvåstegsraket:
VARFÖR SOCIALA MEDIER

Det första du måste fråga dig är vad du vill uppnå med din sociala medienärvaro. Det finns naturligtvis många tänkbara mål du kan ha för att finnas i social media. Några av de vanligaste är fler besök på hemsidan, ökad kännedom och ökad dialog, idéer för produktutveckling, förbättrad kundservice, bättre omvärldsbevakning, fler leads och mer buzz. Listan kan göras längre, och för varje mål du ställer upp bör du välja ett lämpligt nyckeltal (KPI). Om inte, riskerar du att hamna i samma dimmiga töcken som många andra sociala marknadsförare.

VARFÖR SKA JAG LÄSA

Många (MÅNGA) marknadsförare glömmer bort att fråga sig vad kunderna ska få ut av dialogen på nätet. Att mycket på nätet är gratis betyder inte att du kan sluta tänka på vad du gör. Tvärtom. Det sociala mediebruset beror till stor del just på att kanalerna är gratis och därmed lockar även icke-professionella marknadsförare. Desto större anledning att tänka exakt likadant som om du hade betalt dyra pengar för din närvaro på Facebook, Instagram, Youtube eller Vimeo. Använd varumärkets GPS, den fungerar precis lika bra på internet som för tryckta medier.

När du har två bra svar på de här frågorna har du också ett embryo till en bra brief för marknadsföring i sociala medier. Med vår hjälp landar din sociala tvåstegsraket i en stark närvaro i det sociala medielandskapet innan du har hunnit säga ”social mediestrategi” allt för många gånger.