Varumärkesstrategi med VI-sion?

Varumärkesstrategi med VI-sion?
november 21, 2019 michael
In Artiklar
varumärkesstrategi med VI-sion eller NI-sion?
Många företag är allt för självcentrerade när de utvecklar sina varumärkesstrategier. Hur ska man annars förklara visioner i stil med – Vi ska bli världens/Europas/Sveriges ledande tillverkare/producent/distributör av … (fyll i valfri produkt/tjänst/service)?

Visionsformuleringar enligt ovanstående modell engagerar knappast någon utanför  ägarkretsen. Det beror på att de här företagen snarare arbetar med en NI-sion än en VI-sion. En NI-sion är bara intressant för er egen del, och gör inget för att utveckla kundens känslor. Varken hos medarbetare eller kunder väcker de något större engagemang, möjligen en axelryckning.

Företag som Disney och Ikea tänker annorlunda. Disney – We shall make people happy. Ikea ska skapa en bättre vardag för de många människorna. Vi på NOEGO ska skapa effektiv kommunikation med hjälp av relevant kreativitet, och vi ska göra det tillsammans. En bra visionsformulering väcker rätt känslor både hos personalen och på marknaden. Vad ska ni bidra med som får folk att känna starkare för ert varumärke? Oavsett vilken bransch du arbetar i finns alltid ett bra svar på den frågan, en VI-sion.