Varumärkesstrategi med en GPS

Varumärkesstrategi med en GPS
november 21, 2019 jimmi
In Artiklar
varumärkesstrategi med en GPS
Affärsvärlden är full av strategier som kraschlandar. Varumärkets svarta låda (och röda siffror) berättar om högtflygande planer utan internt engagemang, värdegrunder utan verkstad och kunder som rör sig snabbare än företaget, för att bara ta några exempel.

Strategiutveckling är ingen quick fix utan kräver en rejäl startbana om varumärkesarbetet ska lyfta ordentligt. Här är tre tips som ger dig ett bra fokus för varumärkesanalysen inför strategiutvecklingen:

GÅ I DINA KUNDERS SKOR

Basera en del av varumärkesanalysen på hur det är att vara kund på din marknad. Vad behöver kunder i din varumärkeskategori veta och hur mycket tid har du på dig när du kommunicerar? Inlevelse är första steget på vägen mot en effektiv varumärkesstrategi.

PRATA KÄNSLOR – KUNDENS KÄNSLOR

Vad känner kunderna för ditt varumärke idag och vad känner de för konkurrenterna? Många glömmer att varumärken – brands med andra ord – i grund och botten består av känslor. Starka varumärken väcker starka känslor (nu talar vi om positiva känslor). Varumärkesstrategin ska uttrycka många människors samlade känslor. Gör er strategi det?

SE OLIKHETER

Om alla i arbetsgruppen tycker likadant är det lätt att missa målet. Bejaka era olikheter och försök att hitta era blinda fläckar tillsammans. Genom att ha aspektseende i alla riktningar, arbetar du med fler perspektiv och därmed ökar också er chans att utveckla en varumärkesstrategi som väcker rätt känslor hos fler personer. Jämför gärna med resonemanget om VI-sioner och NI-sioner.

 

Kom-i-håg: GPS