Så ökar du konverteringsgraden på din hemsida/annons

Så ökar du konverteringsgraden på din hemsida/annons
maj 4, 2022 NOEGO
In Artiklar

I den digitala världen tävlar alla företag om besökare, trafik och klick. Den bästa investeringen för dina affärer är däremot att lägga ned tid på konvertering – att omvandla dina besökare till kunder. Här kommer några av våra bästa tips.

Det finns mycket man kan göra för att öka konverteringsgraden, men viktigast är att lära känna sina besökare och veta exakt var i ’’köpresan’’ de befinner sig. Något som kan vara svårt, eftersom konverteringsgraden mellan olika branscher varierar kraftigt. För att lyckas gäller det att inte tappa kunden under resans gång. Med andra ord krävs en riktigt bra konverteringsprocess som tar grund i en genomtänkt strategi.

Här har du 5 av våra bästa konverteringstips:

  1. Sätt tydliga KPI:er.

KPI (Key Performance Indicator eller nyckeltal) är ett sätt att mäta företagets framsteg – bland annat genom företags digitala synlighet via annonser eller hemsidor. Vilka KPI:er man ska välja skiljer sig väldigt mycket mellan företag. För att driva företaget i rätt riktning är det viktigt att identifiera rätt nyckeltal. Och att inte använda för många. Med rätt KPI:er satta kan du se om ditt innehåll bidrar till affärsmålen.

  1. Mät och analysera.

Det är så du tar reda på hur många besökare som konverterar. Att jämt och ständigt mäta resultat ger dig mer kunskap om vad som faktiskt fungerar. För att inte glömma att det också blir enklare att följa upp och ta vara på leads. För att göra det krävs ett verktyg, som till exempel Google Analytics.

  1. Optimera din landningssida.

En landningssida skapas enbart för att konvertera besökaren. Av den anledningen är det viktigt att du lägger ner all din tid på att göra landningssidan så bra som möjligt. Målet är ju att maximera antal konverteringar!

  1. Ha tydliga CTA (Call To Action).

Det finns CTAs i alla möjliga former. Knappar, banners, länkar i textformat – you name it. För en högre konverteringsgrad gäller det att du har en CTA som förklarar vad du vill att besökaren ska göra. Klicka här för att läsa mer om vad en tydlig CTA är enligt oss. (länk till inlägg om CTA) (Meningen innan var en CTA.)

  1. Bra placering på Google.

För att få en konvertering på hemsidan behövs trafik. En del i det är att ha sökordsoptimering i sin digitala strategi. Över hela 70 procent av alla klick i sökmotorer sker organiskt. Vad som krävs är relevanta sökord.

Om du lyckas med ovanstående kan du maximera företagets resultat – utan att behöva spendera mer pengar än konkurrenterna. Hur då, tänker du?

Kontakta marika@noego.se eller ring telefonnummer 070 582 30 30 för kostnadsfri rådgivning.