Koncept och kampanj är väl samma sak? – NEJ.

Koncept och kampanj är väl samma sak? – NEJ.
november 25, 2020 Filippa Höglund
In Artiklar

Vad är skillnaden mellan koncept och kampanj? Ibland kan det kännas som att en kommunikationsbyrå talar ett främmande språk. Med begrepp som flyger till höger och vänster. Koncept och kampanj kan ofta blandas ihop. Men oroa dig inte – vi förklarar för dig hur det ligger till.

För ett företag är bra kommunikation viktigt. Bra kommunikation är som en flygresa. För att nå slutdestinationen måste man ta sig igenom alla väder. Utan bra kommunikation kommer du inte att nå de resultat du drömmer om. Att ha ett tydligt koncept och nå ut genom kampanjer är en stor del av arbetet.

Det finns stora skillnader mellan just koncept och kampanj. För att nå ut med sin marknadsföring eller skriva ihop en bra brief gäller det att veta vad skillnaderna är.

Inom kommunikation handlar det först och främst om att ta fram en idé. Ett koncept. Det är konceptet som stärker varumärket och för fram rätt tonalitet till rätt målgrupper. Har du ett bra och stadigt koncept räcker det för att skapa tillhörande content.

Det är inte samma sak som en kampanj. En kampanj driver oftast ett erbjudande genom olika typer av tillvägagångssätt, som annonser eller inlägg. Kampanjer är till för att till exempel driva trafik till en hemsida eller öka räckvidd. Kampanjerna blir snarare en produkt av konceptet.

Alltså: konceptet är långsiktigt och fokuserar på att föra fram rätt budskap. En kampanj är som en temaperiod där man fokuserar på någonting särskilt. Kanske känns det som att du fått nys om skillnaden nu. Lägg det du just läst på minnet. Då blir det lättare för dig att nå slutdestinationen. Drömresultaten. Det blir också lättare för dig när du tar kontakt med en byrå.