Så lyckas du med din Facebookannons

Så lyckas du med din Facebookannons
maj 12, 2021 Filippa Höglund
In Aktuellt

Många företag använder sig av Facebookannonsering för att marknadsföra sig, nå drömresultaten och öka sitt varumärkes synlighet. Lätt hänt är att man mitt i all löpande annonsering inser att budgeten sinar samtidigt som resultaten står still. Hur du ska göra en annons beror på helt på vilken bransch, vad för företag du har och hur konkurrensen ser ut – något som kan kännas som ren hjärnkirurgi. Här har vi därför radat upp fem saker som är viktiga att utgå från när man skapar en annons.

  1. Ha tydliga kampanjmål.

Viktigt är att veta vad du vill uppnå med din annons för att kunna välja rätt målsättning. Beroende på din målsättning kan du välja mellan olika alternativ, som att öka varumärkesmedvetenhet, få nya leads eller få dina kunder att köpa en produkt. Välj det som passar bäst för att ditt ändamål och så att Facebook kan optimera rätt.

  1. Välj rätt målgrupp.

Rikta din annons mot en passande målgrupp beroende på vad din kampanj fokuserar på. Här gäller det att du vet vilken som är din målgrupp, att du känner den och vet vad de vill ha. Ju bättre du känner din målgrupp, desto enklare blir det att styra er kommunikation. Ta reda på åldersspann, kön, geografisk plats, intressen – allt som helt enkelt har med målgruppen att göra. Det finns flera sätt att hitta rätt målgrupp, antingen genom data från Google Analytics, Facebook Analytics eller genom A/B testning och multitestning.

  1. Lägg ner tid på innehållet.

Innehållet bör vara tydligt, relativt kort och enkelt. Berätta vad du förväntar dig av kunden och använd dig även av ett språk som passar målgruppen. Använd dig av en tillhörande bild eller video, en länk till din sida eller produkt samt tydlig call to action – som ’’läs mer’’ eller ’’boka redan idag’’.

  1. Använd dig av retargeting.

Genom retargeting får du tidigare besökare att komma tillbaka. Facebook spårar besökaren och detta oavsett om personen varit inne på surfplattan eller mobilen. Kanske har din kund lagt ner produkten i sin varukorg men glömt att slutföra köpet. Vips, så syns annonsen i flödet och kunden blir påmind om att handla klart!

  1. Optimera. Och optimera.

 Följ upp resultaten under annonseringens gång. Jämför om du gjort flera olika annonser och undersök vad som fungerar och inte. På så sätt kan du fördela mer budget på de annonser som fungerat bäst.

Pust. Dessa fem punkter är inte ens i närheten av allt man behöver hålla koll på, men det är i alla fall en bra början. Att lyckas med sin annonsering kräver strategi, analys och kunskaper om de verktyg som behövs.