Därför ska du ha en företagsblogg

Därför ska du ha en företagsblogg
januari 13, 2022 NOEGO
In Aktuellt

Vill du ha ökad trafik till din hemsida? Då kan en företagsblogg – ett nyhetsflöde på er hemsida, vara rätt verktyg för dig. Med en sådan får du obegränsade fördelar, som hög placering på Google, ökad varumärkeskännedom och bättre kundrelationer. Fördelarna är många och vi har sammanfattat de fem viktigaste för att göra det enkelt för dig.

1. En blogg driver trafik till din hemsida. Med en företagsblogg når du enligt statistik 55% fler webbplatsbesökare än dina konkurrenter. Nu tänker du – hur går det till? Google älskar bloggar. Om du är aktiv och publicerar inlägg kan du få hög placering på Google och det kan ge ökad trafik och generera leads. Med det sagt ska inläggen också vara intressanta, välskrivna och relevanta för din målgrupp.

2. Företagsbloggen bygger kundrelationer. I bloggen kan du publicera inlägg om allt som händer på ert företag och i er bransch. Det kan vara guider, tips, nyheter, fakta, eller varför inte en film – bara fantasin sätter gränser. Att dela med sig om sin expertis genom bloggen är en strategi för att öka trovärdigheten bland kunder. Inläggen ökar också varumärkeskännedomen och man framstår som aktiv och generös.

3. Vi har nämnt leads men gör det igen. Ökad trafik till din hemsida genererar leads, som du i sin tur kan konvertera till nya kunder. Genom CTA (Call to Actions) kan du uppmana besökaren vad den ska göra i nästa steg, som att prenumerera på ett nyhetsbrev, köpa en produkt eller läsa ett annat inlägg.

4. Materialet går att använda i flera kanaler. Blogginlägg passar bra att länka till på sociala medier och i nyhetsbrev. För ökad spridning på sociala medier bör du även marknadsföra det. Allra bäst är att vara aktiv i många kanaler.

5. Gamla inlägg kan skapa nya affärer. Så länge ditt inlägg är publicerat finns det tillgängligt för andra att läsa. Viktigt är att hålla texterna hållbara och up-to-date så att besökaren litar på dig och ditt företag. Dessa inlägg kan du också alltid marknadsföra på nytt – på så sätt sparar du också tid.

Det står klart att en blogg = affärer. Att skapa, uppdatera och strukturera innehåll tar däremot tid och är inte alltid helt lätt. Kontakta oss så kan vi hjälpa dig och förklara varför en företagsblogg är bra för din marknadsföring.